Horecaondernemers, winkeliers en vastgoedeigenaren die hun pand toegankelijker willen maken voor mensen met een beperking, kunnen hier in 2026 en in 2027 een subsidie voor aanvragen.
De regeling is er voor ondernemers en organisaties die hun locatie beter toegankelijk willen maken, bijvoorbeeld met een aangepaste ingang, automatische deuropener of rolstoeltoegankelijk toilet. Ook huurders kunnen aanvragen, met toestemming van de eigenaar. In 2026 en 2027 is er jaarlijks € 145.000 beschikbaar, met een maximum van € 20.000 per aanvraag. Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst, dus op = op.
De subsidie kan worden gebruikt voor aanpassingen aan het gebouw, de leges voor het aanvragen van een bouwvergunning, het maken van een ontwerp en de keuring aan het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid (NLKT).
Foto: website gemeente Haarlem, © Jurriaan Hoefsmit