De gemeente Haarlem en
vertegenwoordigers van bewoners, ondernemers en brancheorganisaties hebben met
elkaar een plan opgesteld voor milieuvriendelijk laden en lossen in de
binnenstad.
De belangenverenigingen
bundelen hun kracht binnen de green deal stadslogistiek zero emissie om de
uitstoot van schadelijke stoffen drastisch terug te dringen. Het belangrijkste
principe is om duurzame rijders te belonen met de volgende maatregelen:
1. Ruimere toegangstijden
Leveranciers met een
elektrische auto of een auto op biogas krijgen een uur langer de tijd om te
laden en te lossen, namelijk tot 12.00 uur. Ook mogen zij bij wijze van proef
’s avonds tussen 18.00 en 21.00 uur lossen. Voor vervoerders die rijden op
benzine en diesel verandert er niets. Zij mogen laden en lossen ’s morgens van
6.00 tot 11.00 uur.
2. Duidelijker
Momenteel bestaat er veel
onduidelijkheid over het ontheffingsbeleid. Veel vervoerders hebben toestemming
om ’s middags de autovrije binnenstad in te rijden, terwijl anderen dat niet
mogen. Dat lijkt op willekeur. In de nieuwe regeling stellen de partijen voor
om een nee, tenzij-beleid te hanteren. Dus een ontheffing alleen onder speciale
omstandigheden.
3. Speciale regeling voor de
horeca
Vanaf 2017 mogen alle horeca-
en cateringbedrijven binnen het voetgangersgebied één keer buiten de
venstertijden het gebied in- en uitrijden.
4. Toekomstgericht
De partijen hebben als
gezamenlijke doel om de bevoorrading van de binnenstad in de toekomst 100
procent duurzaam te maken. Ze hebben met elkaar afgesproken dat vanaf 2025
alleen nog duurzame bestel- en vrachtauto’s in het voetgangersgebied mogen. In
2020 gaan ze rond de tafel zitten om te kijken hoe ze dit kunnen realiseren.
De vertegenwoordigers van de
belangengroepen bepleiten het plan bij hun eigen achterban. Als de gemeenteraad
de plannen overneemt, worden de maatregelen in de loop van 2017 ingevoerd.
De opstellers en initiatiefnemers van het duurzame
stedelijke distributieplan zijn de gemeente Haarlem, Transport en logistiek
Nederland (TLn), EVO Nederland (verladers organisatie), Centrummanagementgroep,
Koninklijke Horeca Nederland afdeling Haarlem, winkeliersvereniging Haarlem
Centraal, VEBH vereniging eigenaren binnenstad Haarlem, wijkraden Centrum,
Parkmanagement Waarderpolder en Spaarnelanden.